autobusy, transport, komunikacja
Weteran Forum
Prace projektowe nad nową rodziną autobusów miejskich firmy Solbus rozpoczęły się w 2007 roku. Jednocześnie rozbudowywano fabrykę, m.in. uruchamiając nową lakiernię oraz zwiększano zatrudnienie do około 250 osób. Projekt techniczny autobusu opracowano we współpracy z Grupą inżynierską DOT3D z Czerwonaka. W jego ramach grupa DOT3D opracowała założenia techniczne rodziny autobusów miejskich serii SM, współpracowała z firmą stylistyczną, opracowała kompletną konstrukcję pojazdów (konstrukcję szkieletu, elementów karoserii, układ zasilania skroplonym gazem ziemnym LNG). Odpowiadała również za dobór i zabudowę układów napędowego, jezdnego, kierowniczego itd.
Solbus Solcity 12 to pierwszy autobus miejski z niskopodłogowej rodziny SM zaprojektowanej i wdrożonej do produkcji przez firmę Solbus. Stylizację wykonała zewnętrzna firma projektowa. Debiut prasowy tego modelu nastąpił w czerwcu 2008 roku, targowy – na targach IAA 2008 w Hanowerze i targach Transexpo 2008 w Kielcach jesienią 2008 roku. Na tych ostatnich Solbus Solcity 12 LNG został nagrodzony Złotym Medalem Targów Kielce.
Solbus Solcity 12 ma samonośne nadwozie z kratownicową podłogą. Szkielet nadwozia jest wykonywany ze stali nierdzewnej, zaś poszycie ze stali nierdzewnej i tworzyw sztucznych, połączonych ze szkieletem nadwozia za pomocą klejenia. Okna są również wklejane do nadwozia. Masa własna tego autobusu jest o około 1000 kg mniejsza niż konkurentów, dzięki czemu jest to najlżejszy pojazd w swojej klasie. To przekłada się na zwiększenie jego zdolności przewożenia pasażerów do 109–119 osób w zależności od liczby i układu siedzeń. Aby osiągnąć taki efekt, w szkielecie w miejsce standardowych profili zamkniętych zastosowano wiele ceowników o specyficznym kształcie. W miejscach, gdzie nie są przenoszone duże obciążenia powycinano otwory, by zredukować masę ceowników. Aby utrzymać wysokość podłogi na poziomie 32 cm, pochylono ją we wnętrzu do krawędzi drugich i trzecich drzwi. Instalacja elektryczna jest zbudowana na bazie szyny danych CAN-Bus. W przedziale kierowcy zamontowano kokpit Siemens VDO. W przyszłości specjalnie dla modelu Solcity 12 ma zostać opracowana deska rozdzielcza.
Standardowo montowany jest silnik Cummins ISB6.7E5 250B o mocy maksymalnej 184 kW (250 KM) osiąganej przy 2300 obr/min.. Spełnia on wymagania normy Euro 5. Opcjonalnie może być zastosowany silnik Cummins ISB6.7EEV 250B o takich samych podstawowych parametrach technicznych (dostosowany do normy emisji spalin EEV), silnik Iveco F4AE3682E o mocy maksymalnej 194 kW (265 KM) oraz jednostką napędzaną gazem CNG – Iveco Cursor C78 ENT G o mocy maksymalnej 200 kW (272 KM). Silniki połączono z jedną z dwóch automatycznych skrzyń biegów o 6 zakresach Voith Diwa 854.5 lub ZF-Ecomat 6HP 504. Przednie zawieszenie może być niezależne lub w postaci belki sztywnej. Z tyłu zastosowano oś napędową ZF RL75EC, ZF AV 132/80 lub Voith BRA132DC80.
Materiał ze strony :http://pl.wikipedia.org/wiki/Solbus_Solcity_12
Ostatnio edytowany przez fido242 (2011-02-16 23:01:52)
Offline